Nu kan du lära dig om privatekonomi i ljudboksformat!

Är du intresserad av att lära dig mer om privatekonomi men tycker att det är ett lite långtråkigt ämne att läs om? Då har vi nyheten för dig! Storytel har nämligen inlett ett samarbete med Avanza. De kommer tillsammans släppa två nya ljudböcker som kommer handla om ämnet privatekonomi. Ljudböckerna kommer att släppas under 2019.

privatekonomi-ljudbokVad är Storytel?

Storytel är ett svenskt börsnoterat företag som grundades 2005. Storytel är ett bokförlag vars affärsidé är att erbjuda ljudböcker via streaming i mobilen. Användarna skapar ett abonnemang och betalar sedan en avgift varje månad. Därefter får de fri tillgång till de ljudböcker och e-böcker som finns i appen.

Och Avanza?

Avanza är en svensk bank som grundades 1999. De är främst verksamma inom sparande, placeringar och pension. Avanza vill erbjuda sina privata kunder en digital aktiehandel till låga priser. Bankens verksamhet sker främst via digitala plattformar, både via bolagets hemsida och appar. Idag har Avanza över 750000 kunder och 3,7 % av dessa kunder är inom den svenska sparmarknaden.

Två olika produktioner

Detta projektet är det första samarbetet storytel gör med en kommersiell aktör. I Avanza och Storytels samarbete kommer det att skapas två original-produktioner. De två produktionerna kallas för “Sparskolan” och “Aktieskolan” och de kommer att släppas under året. Manuset till de två ljudböckerna skrivs av sparekonomen Johanna Kull och Nicklas Andersson som är börsexpert. De kommer även att läsa in ljudböckerna. Johanna Kull kommer vara ansvarig för att ta fram Sparskolan i nio delar och Nicklas Anderssons ansvar ligger på att skapa Aktieskolan som kommer vara fördelat på tio delar.Varje avsnitt av ljudböckerna kommer att va cirka en halvtimme långa, perfekt längd för att orka hänga med i samtalet!

Joakim Tholén

I en intervju berättar Joakim Tholén på Storytel om att intresset för privatekonomi växer hela tiden. På Storytel kände man att det saknades en heltäckande skola om privatekonomi, speciellt i ljudboks-världen. De ser Avanza som kunskapsbärande aktör som var perfekt för att vara med och skapa unika serier tillsammans med dem.