Hem » Skydda dig mot bedragare

Skydda dig mot bedragare

Bedrägerier via telefonen är något som har ökat de senaste två åren i hela landet.
Detta brott kallas för ”vishing” och den största majoriteten av de som drabbas är äldre.
Polisens nationella bedrägericenter har beskrivit detta brott som ett nytt fenomen som började dyka upp under hösten 2017. Under hösten 2018 blev det allt flera fullbordade brott.

“Vishing” går till så att man kontaktar någon via telefon och utger sig för att vara banken eller att man på något sätt ska koppla personen till banken. För att de sedan ska kunna hjälpa dig måste du verifiera dig genom antingen bankdosa eller genom inlogg på ditt mobila bank-ID. Efter att brotten eskalerade under hösten har polisen satsat mycket resurser på förebygga dessa typer av bedrägerier. Nu har äntligen antalet fullbordade brott halverats.

Så här blir du bedragen:

  • Den som lurar dig ringer upp via telefon eller skickar ett mail och säger att de är någon från banken som ska hjälpa dig. Exempelvis så påstår bedragaren att den är från din bank och säger att du blivit bedragen.
  • Sedan vill personen att du ska logga in på din internetbank.
  • När du sedan loggat in via din enhet och verifierat att det är du som loggat in är det fritt fram för bedragaren att föra över pengar från ditt konto

bedragare-bankidSkydda dig mot bedrägeri

Idag har det blivit svårare för bedragare att få tillgång till andras mobila bankID. BankID har nu infört QR-koder. QR-koder gör att du måste bekräfta sin fysiska närhet mellan två enheter. Det finns dock sätt för bedragarna att komma åt dina konton ändå. Vi har några tips på hur du skyddar dig på bästa sätt:

  • Du ska aldrig logga in på ditt mobila bank-ID på uppmaning från någon annan.
  • Lämna inte ifrån dig några koder från din bankdosa eller mobilbank.
  • Betala aldrig ut några pengar till någon du inte vet vem det är.
  • Spara aldrig dina bank/kortuppgifter i exempelvis din telefon eller på olika hemsidor eller appar.
  • Tänk efter innan du gör en betalning eller den personen som kontaktar dig egentligen göt detta.